Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.usat.edu.pe/handle/usat/2750
Title: | Mental health screening using the MINI test in medical students |
Alternative Titles: | Tamizaje de salud mental mediante el test MINI en estudiantes de Medicina |
Authors: | León-Jiménez, Franco Jara-Romero, LE Chang-Dávila, Domingo Chichón-Peralta, JL Piedra-Hidalgo, MF |
Keywords: | Salud mental estudiantes de medicina |
Publisher: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Medicina |
metadata.dc.publisher.country: | PE |
Issue Date: | 2012 |
URI: | http://repositorio.usat.edu.pe/handle/usat/2750 |
ISSN: | 1025-5583 |
Abstract: | Introducción: Los trastornos de salud mental constituyen un problema prevalente en alumnos de educación superior, siendo los estudiantes de medicina una población especialmente vulnerable. Objetivos: Determinar la frecuencia de trastornos de salud mental en los alumnos de una escuela de medicina. Diseño: Estudio descriptivo, transversal. Institución: Escuela de Medicina, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Lambayeque, Perú. Participantes: Alumnos de una escuela de medicina. Intervenciones: En el semestre académico 2010-I, se evaluó la frecuencia de trastornos de salud mental en los alumnos utilizando el test Mini International Neuropsychiatric Interview (MINI), validado en español, como método de tamizaje. Principales medidas de resultados: Frecuencia de problemas de salud mental. Resultados: Se evaluó 159 estudiantes, 94 del sexo femenino (59,1%) y 65 de sexo masculino (40,8%) la media de la edad fue de 18,6+/- 2,1 años 35 alumnos (22%) tuvieron al menos un trastorno mental. Los diagnósticos más frecuentes fueron: episodio hipomaniaco pasado (16 alumnos 10,2%), riesgo suicida (11 6,9%), trastorno depresivo actual (95,6%), trastorno de angustia actual (85%), agorafobia (8 5%). En 20 (12,6%) y 11 estudiantes (6,9%), respectivamente, algún profesional de la salud le había diagnosticado previamente ansiedad y depresión. Conclusiones: Los problemas de salud mental fueron frecuentes en esta población de estudiantes, siendo el episodio hipomaniaco pasado, el riesgo suicida y el episodio depresivo actual los más frecuentes. Introduction: Mental health disorders are prevalent in higher education students and medical students are especially vulnerable. Objectives: To determine mental health problems frequency in students of Medicine. Design: Descriptive, transversal study. Setting: School of Medicine, Universidad Catolica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Lambayeque, Peru. Participants: Medical students. Interventions: During the 2010-I academic semester, frequency of mental health problems were determined using the Mini International Neuropsychiatric Interview (MINI) test, validated in Spanish, as a screening test for mental health. Main outcome measures: Frequency of mental health problems. Results: From 159 students interviewed, 94 were women (59,1%) and 65 men (40,8%). Average age was 18,7+/- 2,1 years 35 students (22%) had at least one mental disorder. There were 16 (10,2%) students with history of hypomania episode, 11 with suicide risk (6,9%), 9 with current depressive disorder (5,6%), 8 with agoraphobia (4,8%), 8 with current anxiety disorder (4,8%) 20 (12,6%) and 11 (6,9%) students respectively mentioned that a health care provider had previously diagnosed anxiety and depression. Conclusions: Mental health disorders were frequent in these medical students past hypomania episode, suicidal risk and current depressive disorder were the most frequently diagnosed mental health disorders. |
Is part of: | Anales de la Facultad de Medicina. 73(3) pp. 191-196 |
metadata.dc.type: | info:eu-repo/semantics/article |
metadata.dc.language.iso: | spa |
Appears in Collections: | SciELO |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.